Sandwich med rullepølse, grønt og avocadosmør

eg_laktosefri_sandwich

Jeg elsker at forkæle mig selv eller andre med en lækker og sund sandwich til frokost. Jeg sørger altid for at købe noget godt sandwich brød og friske grønsager. Til denne sandwich blev jeg inspireret af min passion for avocado. Det er noget af det bedste jeg ved! Dette er efter min mening, klart den lækreste sandwich jeg har lavet hidtil. Mit formål med denne sandwich var også at undgå alt det der hedder dressing og mayonnaise, eftersom det meste af det jo indeholder laktose. Jeg har dog aldrig selv været den store fan af dressing, men jeg har i sin tid brugt mayonnaise i mine sandwiches og rugbrødsmadder. Men hvem siger man ender med en tør sandwich bare fordi man ikke kan tåle laktose? 😉 Man bruger da bare andre alternativer!

Ingredienser til sandwich:
Pågen Subs sandwichbrød
Ekstra tynd skiveskåret rullepølse
Avocadosmør
3-4 skiver moden avocado
Tomat
En håndfuld frisk babysalatmix
1 stk. æg (valgfrit)
Evt. sesamfrø og birkes

Ingredienser til avocadosmør:
1 stk. moden avocado
1-2 tsk. laktosefri smør eller plantemargerine (brug fx. den fra AMA)
Friskkværnet havsalt

Fremgangsmåde:

Inden man går i gang, er det en god idé at koge ægget til den er hårdkogt. Så skulle den være klar når imens man får klaret alle de andre ting. Man kan selvfølgelig springe dette over hvis man ikke vil have hårdkogte æg serveret med. Følg kun trin 6 i fremgangsmåden, hvis du har valgt at koge æg*.

Fremgangsmåde til avocadosmør:

1. Vask avocadoen og del den i to halve med en kniv. Tag den ene halvdel og pil frugten forsigtigt ud (uden at ødelægge formen). Læg den på et skærebrær og skær et par skiver af. De skal senere bruges til sandwichen. Brug det resterende sammen med den anden halvdel af avocadoen til avocadosmørret.

2. Tag en skål eller tallerken og hæld avocadokødet heri. Brug en gaffel til at mose avocadoen til en puré. Man kan også sagtens bruge en håndmixer, så går det lidt hurtigere og der er mindre klumper i.

3. Tilføj smørret og smag til med salt og bland det godt og så er den klar!

Fremgangsmåde til sandwich:

1. Tag brødet og læg et par tynde skiver rullepølse (ca. 2-3 stk.).

2. Vask en håndfuld babysalatmix grundigt og læg dem ovenpå kødpålægget.

3. Vask tomaten, skær et par skiver og læg dem ovenpå salatmixen.

4. Tag avocadoskiverne og læg dem ovenover tomaterne.

5. Tag det øverste stykke brød og smør den rigtig godt med avocadosmør. Læg den ovenpå sandwichen.

*6. Når ægget er kogt færdigt skal man bare pille den, og skære den i både. Anret dem fint med avocadosmør og eventuelt drysset til med birkes og sesamfrø.

Go’ appetit! 😉

eg_laktosefri_sandwich_avocado

 

 

4 Comments
Previous Post
Next Post
pagen-laktosefrieblog_1